Iskolánk bemutatása

Az iskola szakmai alapdokumentuma

Az iskola működésének törvényi feltétele az alapító okirat, melynek legutóbbi változatát, a Pellérdi Általános Iskola Gyódi Telephelye esetében, a Klebelsberg Iskolafenntartó Központ központilag adta ki 2013 júniusában.

Az iskola elhelyezkedése

Iskolánk székhelye a 640 fős Gyód település. Ez a Baranya megyei község mindössze 12 km-re helyezkedik el a megyeszékhelytől, Pécstől. Intézményünk Gyód szívében (Gyód, Fő utca 98. tel:72/461-269) működik.

Az intézmény a Pellérdi Általános Iskola Telephelye. Az idejáró gyerekek családias hangulatban, kis létszámú, összevont osztályokban tanulhatnak. Minden évfolyamon német nemzetiségi nyelvoktatás folyik. A gyódi óvodával, Gyód község önkormányzatával, német nemzetiségi önkormányzattal, pécsi családsegítő szolgálattal szoros kapcsolatot tartunk.

Az iskola küldetésnyilatkozata

Kis közösségünk pedagógiai küldetésének alapja következik helyi sajátosságainkból. A mai világban egyedülálló lehetőség kínálkozik nálunk a természeti környezetbe illeszkedő családias hangulat megőrzésére, és az abban megnyilvánuló személyre szóló fejlesztő foglalkozások működtetésére, az általános fejlesztő célok megvalósítása mellett.

E fő sajátosság érvényesítése mellett természetesen az iskolában folyó oktató-nevelő munka célja az alapképességek elsajátíttatása, fejlesztése, szilárd erkölcsi értékrend, nemzeti és nemzetiségi azonosságtudat, általános emberi értékek közvetítése, ahol a személyiség- és közösségfejlesztés egyszerre kap hangsúlyt.

Iskolánkban a nappali rendszerű általános műveltséget megalapozó képzés mellett fontos szerep jut a német nemzetiségi nyelvoktatásnak, amely összevont osztályainkban történik. Iskolánk profilja a nemzetiségi német nyelvoktatás már az első osztálytól kezdve.

Tanulóink heti öt órában tanulják a nemzetiségi német nyelv és irodalmat, illetve heti egy órában a hon- és népismeretet. Első osztályban a gyermeki érzelmekre építve megalapozzuk a német nyelvhez és a néphagyományokhoz való kötődést. A játékos formában való tanulás segíti az óvodából érkező gyermekek kreatív, alkotó tevékenységének kibontakozását.

Célunk a német származású családból jövő diákjaink identitástudatának erősítése.

A nemzetiségi hagyományok ápolásában segítséget nyújt számunkra a Gyódi Német Nemzetiségi Önkormányzat.

Fontos, hogy kialakuljon tanulóinkban az önálló tanulás és ismeretszerzés igénye, az írásbeli kommunikáció képessége magyar és idegen nyelven, az egészséges életvitel, a szociális képességek rendszerének felépítése, a felelősségérzet önmaguk és társaik iránt.

Az iskola nevelési elvei, eredményei, harmonikus, családias légköre, életszemlélete és gyermekszeretete alapján jelentős szerepet töltött és tölt be Gyód kulturális életében. Intézményünk célja, hogy pedagógiai és szellemi értelemben megfeleljen a XXI. század kihívásainak.

Alapfeladatunk, hogy olyan gyerekeket bocsássunk a felső tagozatba, akik magyar hazájukat szeretik, életkoruknak megfelelő szinten széles látókörűek, önmaguk értékeit ismerik, a problémák iránt érzékenyek, és logikus rendszerben gondolkodnak. Hisszük, hogy a biztos alapok, a stabil értékrend, egy jó alapozó időszak az ember életében döntően meghatározza az egész későbbi életfolyamat pozitív irányát, megalapozva a fejlődésbe, illetve önnevelésbe vetett hitet, az értelmi és az érzelmi intelligencia bázisait kiépítve a személyiségben.

A gyódi iskola a falu közösségének kis csoportja. Az iskola tagjaként a diákok megtapasztalhatják a közösségi lét örömét, élményét, miközben észrevétlenül fejlődik személyiségük, kialakulnak, erősödnek olyan kompetenciáik, amelyek segítik őket abban, hogy felnőttként harmonikus életet élhessenek. A közösségfejlesztés tehát az intézmény nevelési-oktatási tevékenységének fontos és tudatos része.

Nevelési–oktatási feladatok az iskola 1-4. évfolyamán:
  • a test és lélek harmonikus fejlesztése,
  • a szocializáció folyamatainak elősegítése,
  • az elemi műveltségi alapok feltételrendszerének megteremtése,
  • a tanulási stratégiák megtanítása,
  • beilleszkedési készségek kialakítása, gyakorlása, erősítése.